راهنمای مراقبت‌های پیش از بارداری

بازدید: 438 نفر
انتشار: 24 Amordaad 1401
 راهنمای مراقبت‌های پیش از بارداری

پس از گرفتن شرح‌حال و مشخصات از جمله وضعیت قاعدگی، روش پیش‌گیری از بارداری، سابقه‌ ابتلا به عفونت‌های منتقله از راه جنسی، سابقه رفتارهای پرخطر در زن و یا همسر، سابقه‌ بیماری‌های زمینه‌ای (قلبی، دیابت، فشار خون بالا، تیروئید، صرع، سل، کلیوی و ...)، سابقه بیماری ژنتیک و ناهنجاری در همسر یا خانواده درجه اول، اختلالات روانپزشکی، مصرف دارو، وضعیت شغلی از نظر تماس با مواد شیمیایی و عفونی، وضعیت تغذیه و سابقه بارداری‌ها و زایمان‌های قبلی بررسی و در هر مورد مداخلات لازم و مشاوره از نظر زمان مناسب بارداری صورت می‌گیرد.

پس از انجام معاینه بالینی توسط پزشک، آزمایش‌های شمارش کامل خون و تعیین گروه خونی، قند خون ناشتا، آزمایش تیروئید، تیتراژ آنتی‌بادی ضد سرخجه و آنتی‌ژن هپاتیت ب در کسانی که واکسینه نشده‌اند، در صورت وجود و یا سابقه رفتارهای پرخطر در خانم یا همسرش تست VDRL (سیفلیس) و HIV درخواست می‌شود، همچنین در این مرحله پاپ اسمیر در صورت نیاز قبل از بارداری انجام می‌شود.

آموزش‌های لازم شامل یادآوری ثبت شروع سیکل‌های قاعدگی، تغذیه صحیح برای رسیدن به وزن مناسب، بهداشت فردی، روانی و جنسی، بهداشت دهان و دندان و مراقبت‌های دندانپزشکی، بهداشت محیط کار، مصرف دارو و در صورت نیاز تغییر آن، منع استعمار دخانیات و کشیدن سیگار، به مادر صورت می‌گیرد.

مصرف مکمل‌ها؛ روزانه یک عدد قرص یدوفولیک ترجیحاً سه ماه قبل از بارداری توصیه می‌شود. در بارداری‌های با سابقه ناهنجاری عصبی نوزاد یا مصرف والپرویک اسید و یا ابتلا به بیماری‌هایی مانند صرع یا دیابت، روزانه به میزان ۴ میلیگرم اسیدفولیک تا سه ماهه اول بارداری تجویز می‌گردد.

در ارتباط با ایمنسازی؛ واکسن توأم در صورت نیاز و با توجه به جدول واکسیناسیون تزریق شود. واکسن سرخجه در صورت تیتر منفی آنتی‌بادی ضدسرخجه تزریق گردد که بهتر است در زمان قاعدگی فرد تزریق و تا ایک ماه باردار نشود.واکسن هپاتیت ب نیز در صورت منفی بودن آنتی‌ژن هپاتیت ب تزریق شود.

 اعتبار مشاوره پیش از بارداری یک سال است مگر آنکه به تشخیص پزشک نیاز به تکرار آزمایش باشد.