چه زمانی تست پاپ اسمیر را انجام دهم؟

بازدید: 629 نفر
انتشار: 24 Amordaad 1401
چه زمانی تست پاپ اسمیر را انجام دهم؟

این مطلب گردآمده از نرم‌افزار "Uptodate"، جامع‌ترین و مستدل‌ترین نرم‌افزار تحت وب پزشکی در دنیا و دربردارنده‌ی آخرین اطلاعات پزشکی و داروییست که محتوای آن به صورت مرتب به‌روزرسانی می‌شود.

در این مختصر تلاش می‌شود آموزش‌های لازم به افراد برای آمادگی‌های‌ پیش از انجام و باید‌ها و نبایدهای تست پاپ اسمیر (آزمون غربالگری سرطان دهانه‌ی رحم) ارائه گردد؛
فارغ از بحث‌ و اختلافات زیادی که پیرامون جمعیت تحت غربالگری، سن شروع، متد به کار رفته، فواصل تکرار تست و ... در کشورهای مختلف وجود دارد، طبق آخرین تحقیقات انجام گرفته؛

سن شروع تست پاپ اسمیر فارغ از وجود یا عدم وجود سابقه‌ی فعالیت جنسی، از ۲۱ سالگی (و نه زودتر) می‌باشد.

در زنان سنین ۲۱ تا ۲۹ سال تست پاپ هر ۳ سال تکرار می‌شود، در این بازه، نیازی به تست "اچ‌پی‌وی" (نوعی ویروس که مهمترین عامل خطرِ مرتبط با سرطان دهانه‌ی رحم می‌باشد) نيست.

در زنان ٣٠ ساله و بيشتر در جمعيت با خطر متوسط، توصيه به انجام پاپ اسمیر هر ۳ سال یا پاپ اسمیر به همراه تست اچ‌پی‌وی هر ۵ سال می‌شود.

هیچ اقدام خاصی برای آمادگی پیش از انجام تست نیاز نیست، منع رابطه‌ی جنسی یا عدم استفاده از کرم یا لوبریکانت یا دوش واژینال ۴۸ ساعت قبل از انجام پاپ اسمیر ضروری نمی‌باشد.

قاعدگی در روز انجام تست موردی نداشته، پاپ اسمیر حتی در صورت ادامه‌ی خونریزی قابل انجام است، فقط در صورت خونریزی خیلی شدید، ممکن است پزشک شما زمان دیگری را برای انجام تست در نظر بگیرد.