درمان هیرسوتیسم

بازدید: 158 نفر
انتشار: 24 Amordaad 1401
درمان هیرسوتیسم

درمان هیرسوتیسم یا پرمویی زنان، بستگی به علت زمینه‌ای و شدت علائم دارد؛ بسیاری از زنان قبل از اینکه در مورد رفع مشکل خود با پزشک مشورت کنند، از روش‌های معمول برای از بین بردن موها استفاده می‌کنند، حال آنکه بسته به بیماری زمینه‌ای و اختلالات هورمونی (افزایش سطح هورمون‌های مردانه) درمان دارویی (به طور جداگانه یا همزمان با روش‌های موضعی) توصيه می‌شود.

جهت حصول نتیجه‌ی بهتر، لازم است کاملاً با پزشک خود همکاری کنید و وی را در جریان سوابق پزشکی خود، داروهای تجویزی و غیرتجویزی مورد مصرف و تمامی علائم همراه، قرار دهید و در نظر داشته باشید که صرف‌نظر از روش درمانی به منظور "کنترل" هیرسوتیسم، با توجه به مداوم بودن آن، روش‌های موجود ممکن است نتوانند آن را به طور کامل "درمان" کنند.
نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، در نظر گرفتن طول دوره‌ی درمان‌ دارویی (معمولاً ۶ماه) می‌باشد که زمان مورد نیاز به اندازه‌ی چرخه‌ی زیستی طبیعی یک فولیکول مو و به دنبال آن مشاهده‌ی تغییر محسوس در رشد موهاست. لذا برای همه‌ی درمان‌های دارویی هیرسوتیسم پیشنهاد می‌شود، قبل از تغییر دوز، تغيير نوع دارو و یا افزودن داروی جدید، بیمار حداقل ۶ ماه از داروی تجویز شده، استفاده کرده باشد.

درمان

با توجه به بیماری زمینه‌ای؛ اصلاح سبک زندگی، کاهش وزن، رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم در تخفیف علائم مؤثر است.

درمان تک دارویی

انتخاب اول در درمان هیرسوتیسم، به طور معمول قرص‌های ضدبارداری خوراکی می‌باشند؛ بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد از زنان مبتلا به هیرسوتیسم، بعد از گذشت ۶ تا ۱۲ ماه از مصرف اين دارو، شاهد بهبودی وضعیت خود خواهند بود، منظم شدن سیکل‌های قاعدگی از دیگر مزایای قرص‌های ضد بارداری خوراکی می‌باشد.

در رابطه با دسته‌ی دیگر داروهای مورد استفاده در درمان هیرسوتیسم که داروهای ضد هورمون مردانه (آنتی آندروژن) می‌باشند، با توجه به اثرات درمانی و نیز ایجاد نقایص جنینی در صورت بارداری، تک درمانی با آن‌ها توصیه نمی‌شود.(مگر اینکه روش پیشگیری از بارداری مطمئنی به کار گرفته شود.)

درمان ترکیبی

در زنان مبتلا به هیرسوتیسم، در صورتی که بعد از گذشت ۶ ماه یا بیشتر از درمان تک‌دارویی با قرص‌های ضدبارداری، همچنان علائم بیماری پابرجا بود، اضافه کردن یک داروی آنتی آندروژن (اسپیرونولاکتون، سیپروترون استات) صورت می‌گیرد.

رویکرد درمانی دیگر، روش‌های موضعی (فیزیکی) برداشت موست که از میان روش‌های موجود لیزر درمانی پیشنهاد می‌شود.

استفاده از کرم موضعی افلورنیتین برای تسریع پاسخ اولیه، طی درمان با فتواپیلاسیون پیشنهاد می‌شود.

در پایان ذکر این نکته لازم است که در زنان مبتلا به هیپرآندروژنمیای (افزایش هورمون‌ مردانه) شناخته شده که روش‌های موضعی برداشت مو را انتخاب می‌کنند، درمان دارویی برای به حداقل رساندن رویش مجدد مو پیشنهاد می‌گردد. و در صورتی که طی ارزیابی‌های اولیه، علت مشخص و افزایش هورمونی وجود ندارد (هیرسوتیسم ایدیوپاتیک) درمان محدود به برطرف کردن خود پرمویی به تنهایی می‌باشد.